Ny undersökning visar att en av tre har besvär som man kopplar till sitt arbete. Hög arbetsbelastning uppges vara den vanligaste orsaken.
Ohälsa i arbetslivet
Antalet personer i arbetslivet som upplever besvär kopplat till sitt arbete fortsätter att öka. Många sjukskrivningar beror på att man upplever för hög arbetsbelastning. Med dagens tempo så har vi tendens att öka farten tills vi inte orkar mer och därmed riskera att bli sjuka av våra arbete.
Chefers viktiga arbete
Vi som chefer måste bli bättre på att tidigt fånga upp personal som upplever en ohållbar arbetssituation, men vi kan inte stanna där. Har jag fått en signal från en medarbetare så måste jag som chef också vara beredd på att åtgärda och hitta lösningar. Jag måste våga ta det där samtalet och öppna upp för en dialog med min personal.
Vad är det värsta som kan hända?
I ett samtal med en enskild medarbetare gäller det att jag kan lyssna in vad denna upplever och ta det på allvar. Jag måste också vara beredd på att klargöra vilka förväntningar och krav som jag har på medarbetaren. Är jag inte tydlig med vilka förväntningar jag har så är det svårt att veta vilket stöd som kan behövas för att min personal ska kunna utföra sitt arbete. Ibland hittar vi snabba lösningar på ett problem. Och många gånger så kanske det räcker att jag som chef visar att jag tar medarbetarens situation på allvar.
Men vi kan också hamna i situationer där vi inte hittar en lösning på att gå vidare tillsammans och då behöver jag som chef hantera det. Det kan ju också vara så att medarbetaren inte är på rätt plats.
Arbetsmiljöverkets undersökning
Undersökningen som jag hänvisar till hittar ni i nedan länk. Vad kan vi göra för att vända denna trend? Balans i Tid är ett utmärkt verktyg för att fånga upp signaler och dokumentera åtgärder men det där samtalet måste du som chef alltid ta.
Här hittar du allt ifrån tips & trix, nyheter och aktuella ändringar till djupgående artiklar kring arbetsmiljö och välmående.
Vi tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad inom forskning och gällande råd och rön. Via vårt
nyhetsbrev får du som kund tillgång till artiklar och forskning inom arbetsmiljöområdet.
Vi ger också konkreta tips som du kan ha nytta av i användandet av Balans i Tid.
Vi prioriterar att säkra din data. Läs vår Integritetspolicy
Balans i Tid är ett enkelt och tidseffektivt verktyg som gör att du snabbt kan fånga upp signaler på en osund arbetsbelastning hos dina medarbetare.
Henric Hagelberg, Leg Psykolog, ger er en fördjupad introduktion till hur man kan använda sig av Balans i Tid.
Ett tips är att ni ser denna film tillsammans med era medarbetare inför uppstarten av att börja arbeta förebyggande på riktigt.
Här kan alla anställda fylla i sin färg, se historik och åtgärder.
Fyll i färg
Se mål, rutiner och åtgärder
Påminnelse för registrering
Få en tydlig överblick över alla anställda och fånga snabbt upp personal som upplever hög arbetsbelastning och minska risken för sjukskrivningar.
Statistik
Åtgärder
Feedback
AIRHälsan ger er stöd och hjälp i arbetsmiljöarbetet.
Samarbete
Modern företagshälsovård
Läs mer