OSA-checken är ett enkelt digitalt verktyg för att underlätta för chefer och skyddsombud att undersöka och åtgärda eventuella brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, AFS 2015:4. Det handlar om den psykiska hälsan och hur våra arbetsförhållande påverkar oss.
OSA-checken
Du väljer färdiga frågeställningar som är baserade på lagstiftningens krav. Sätt snabbt ihop de frågor du vill ha svar på och välj när dina medarbetare senast ska svara. När svaren kommer så trillar de som behöver åtgärdas automatiskt in i en handlingsplan där ni bedömer risken utifrån en pedagogisk riskmatris samt dokumenterar planerade åtgärder och följer upp dessa.
Alla åtgärder i en och samma handlingsplan
Alla svar som behöver åtgärdas kommer direkt in i handlingsplanen och ni dokumenterar allt här. Arkiverade åtgärder hamnar i annan mapp då risken bedöms som hanterad. Ni kommer enkelt åt tidigare utskick och kan se resultat eller återanvända enkäter.
Vinster med att arbeta löpande
Vår erfarenhet är att man arbetar med skyddsronder en gång per år och alldeles för många gånger blir arbetet inte klart. Kan upplevas övermäktigt med att svara på alla frågor samt att det som ej är bra också måste åtgärdas. Arbetar man mer kontinuerligt med att undersöka arbetsmiljön så håller man en levande diskussion under året och det blir ofta inte så stora saker när man väl har koll på den. Ett aktivt arbetsmiljöarbete gör att din personal känner sig hörda, sedda och behövda. Detta i sin tur leder till bättre trivsel och samarbete samt ökad produktivitet.
Släpps inom kort
Tjänsten kommer att släppas under augusti , är ni intresserade av en visning så kontakta oss. Vi kan redan nu ge en demo för hur det kommer att se ut.
Vårt koncept bygger mycket på att man ska arbeta med en annan frekvens med arbetsmiljöfrågor. På detta sätt kan man också arbeta förebyggande på riktigt och därmed spara pengar genom att undvika onödiga sjukskrivningar.
Här hittar du allt ifrån tips & trix, nyheter och aktuella ändringar till djupgående artiklar kring arbetsmiljö och välmående.
Vi tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad inom forskning och gällande råd och rön. Via vårt
nyhetsbrev får du som kund tillgång till artiklar och forskning inom arbetsmiljöområdet.
Vi ger också konkreta tips som du kan ha nytta av i användandet av Balans i Tid.
Vi prioriterar att säkra din data. Läs vår Integritetspolicy
Balans i Tid är ett enkelt och tidseffektivt verktyg som gör att du snabbt kan fånga upp signaler på en osund arbetsbelastning hos dina medarbetare.
Henric Hagelberg, Leg Psykolog, ger er en fördjupad introduktion till hur man kan använda sig av Balans i Tid.
Ett tips är att ni ser denna film tillsammans med era medarbetare inför uppstarten av att börja arbeta förebyggande på riktigt.
Här kan alla anställda fylla i sin färg, se historik och åtgärder.
Fyll i färg
Se mål, rutiner och åtgärder
Påminnelse för registrering
Få en tydlig överblick över alla anställda och fånga snabbt upp personal som upplever hög arbetsbelastning och minska risken för sjukskrivningar.
Statistik
Åtgärder
Feedback
AIRHälsan ger er stöd och hjälp i arbetsmiljöarbetet.
Samarbete
Modern företagshälsovård
Läs mer