Vi tycker att det ska vara enkelt och smidigt att använda sig av digitala arbetsmiljöverktyg och att de ska bidra till att arbetsklimatet faktiskt förbättras.
Hur det startade
När vi skapade Balans i Tid var det utifrån att vi ville ha ett enkelt och tidseffektivt verktyg för att fånga upp signaler på personalens arbetsbelastning. Detta var också i samband med att den nya föreskriften kring organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) tillkom vilken förtydligade arbetsgivarens ansvar kring bland annat personalens arbetsbelastning.
Vår erfarenhet
Vi har lång erfarenhet av ledarskap från en rad olika typer av verksamheter, vi har arbetat mycket med arbetsmiljöfrågor och företagshälsa. Genom åren har vi testat olika typer av verktyg som är kopplade till arbetsmiljö. Det vi haft utmaningar med dessa är just att snabbt kunna göra en analys av gruppens svar samt att det ofta är tidskrävande att svara på för personalen. I en grupp på tio medarbetare svarar kanske åtta att de är nöjda med allt och två svarar med missnöje vilket leder till att jag får ett relativt högt medelvärde för gruppen. Som chef kan jag ju nöja mig med det och tycka det är ett bra resultat men riskerar också att få två medarbetare som blir sjuka av sin arbetsmiljö eller väljer att söka annat arbete.
Chefens och personalens ansvar
Det vi också ville få till var hur vi kan göra personalen mer delaktig. Chefen har alltid det övergripande ansvaret men även medarbetarna har ett ansvar utifrån de överenskommelser och skyddsåtgärder som finns. Alla verktyg kräver oavsett att jag som chef tar tag i de problem som uppkommer samt lyfter det som fungerar bra. Vår strävan har varit att skapa Balans i Tid utifrån att öka det kollegiala samarbetet och genom att kunna se varandras senaste registreringar också stötta varandra i det dagliga arbetet.
Så varför tillkom då Balans i Tid?
Vi tycker att det ska vara enkelt och smidigt att använda sig av digitala arbetsmiljöverktyg och att de ska bidra till att arbetsklimatet faktiskt förbättras. Alla på en arbetsplats har ett ansvar för att det ska fungera. Med vår erfarenhet av metodiken som ligger till grund för Balans i Tid så vet vi att det ger resultat.
Tveka inte att kontakta oss för att se om Balans i Tid är något för ert företag.
Allt gott!
Här hittar du allt ifrån tips & trix, nyheter och aktuella ändringar till djupgående artiklar kring arbetsmiljö och välmående.
Vi tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad inom forskning och gällande råd och rön. Via vårt
nyhetsbrev får du som kund tillgång till artiklar och forskning inom arbetsmiljöområdet.
Vi ger också konkreta tips som du kan ha nytta av i användandet av Balans i Tid.
Vi prioriterar att säkra din data. Läs vår Integritetspolicy
Balans i Tid är ett enkelt och tidseffektivt verktyg som gör att du snabbt kan fånga upp signaler på en osund arbetsbelastning hos dina medarbetare.
Henric Hagelberg, Leg Psykolog, ger er en fördjupad introduktion till hur man kan använda sig av Balans i Tid.
Ett tips är att ni ser denna film tillsammans med era medarbetare inför uppstarten av att börja arbeta förebyggande på riktigt.
Här kan alla anställda fylla i sin färg, se historik och åtgärder.
Fyll i färg
Se mål, rutiner och åtgärder
Påminnelse för registrering
Få en tydlig överblick över alla anställda och fånga snabbt upp personal som upplever hög arbetsbelastning och minska risken för sjukskrivningar.
Statistik
Åtgärder
Feedback
AIRHälsan ger er stöd och hjälp i arbetsmiljöarbetet.
Samarbete
Modern företagshälsovård
Läs mer